Met Lexus gaat het voor de wind. Einde bericht? Uiteraard niet, want het is aardig om eens naar de mondiale prestaties te kijken van dit bijzondere merk. De recente cijfers laten een indrukwekkend beeld zien. Ook in ons land.
Wereldwijd kent de groei van Lexus geen grenzen, zo mogen we uit de resultaten afleiden. Vorig jaar is er een recordaantal van dik 765.000 auto’s verkocht, wat een toename is van 10 procent ten opzichte van 2018. Doorslaggevend op productniveau waren in dit verband de nieuwe Lexus UX, de vernieuwde ES en de blijvende populariteit van de RX, die afgelopen zomer deels in het nieuw is gestoken. Verder profiteerde Lexus van de nog altijd groeiende vraag naar luxueuze automobielen in China.
Als we de markt even in stukken hakken, zien we dat Noord-Amerika – waar het succes van Lexus ooit is begonnen – met zo’n 325.000 auto’s op gelijk niveau is gebleven. In China en Hong Kong is een groei gerealiseerd van maar liefst 25 procent, zodat de afzet daar op dik 200.000 eenheden is uitgekomen. Europa is naar grootte de derde markt voor Lexus, met 87.000 auto’s en een indrukwekkende groei van 14 procent. Daarmee overbiedt het ook Japan, dat goed was voor 62.000 auto’s en een groei van 13 procent. In het Midden-Oosten en Oost-Azië werden toenames van telkens 8 procent gerealiseerd. Kortom, het gaat overal heel best.
In Europa is de Lexus NX de bestseller, met ruim 24.000 registraties in 2019. De luxueuze en compacte SUV draagt ertoe bij dat Lexus sinds het jaar 2000 als meer dan een half miljoen modellen uit deze categorie in Europa heeft verkocht. Met een stijging van 8,9 procent ten opzichte van 2018 profiteert Lexus ook in Nederland van de komst van de nieuwe UX en ES.
Voor dit jaar staat het ‘vaart zetten achter elektrificatie’ op de agenda; de UX 300e Electric is inmiddels gepresenteerd als de eerste 100% elektrisch aangedreven Lexus. In de komende jaren wordt het gamma in het kader van de Lexus Electrified-strategie uitgebreid met plug-in hybrides en volledig elektrisch aangedreven modellen. Hiervoor ontwikkelt Lexus een compleet nieuw platform. Rijplezier wordt daarbij een kernpunt, zo belooft de fabrikant.
Artikel geschreven door Jeroen Ekeler